2. Om os
  3. Nyheder
  4. MAX Burgers indgår samarbejde med Iron Mountain: Genbrug af gammel elektronik
Tilbage til listen

MAX Burgers indgår samarbejde med Iron Mountain: Genbrug af gammel elektronik

Iron Mountain, som er global leder inden for informationsstyring, indgår et samarbejde med den svenske familievirksomhed MAX Burgers, der har fire restauranter i Danmark. Iron Mountains servicetjeneste IT Asset Disposition (ITAD) hjælper MAX med at indsamle og genbruge selvbetjeningsautomater fra restauranterne. Samarbejdet gælder hele processen lige fra transport af automaterne til nedtagning og videresalg af de elektroniske komponenter, der stadig kan bruges.

-"Vi er glade for at hjælpe MAX med at være en del af den cirkulære økonomi. Gennem vores samarbejde vil vi ansvarligt og gennem vores brede netværk af kontakter videresælge det meste af elektronikken i selvbetjeningsautomaterne fra MAX," siger Lorant Stenberg, nordisk kommerciel direktør og administrerende direktør for Sverige hos Iron Mountain.

Den største elektronikkomponent i MAX selvbetjeningsautomater er LCD-skærmen, og af disse forventer Iron Mountain at kunne genbruge helt op til 93 procent, mens de resterende 7 procent genanvendes på en sikker måde. Dette er en del af Iron Mountains Secure ITAD-tilbud, som hjælper detailaktører med at reducere deres kulstofemissioner med henblik på at nå virksomhedernes miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige (ESG) mål.

MAX Burgers blev grundlagt i 1968 og er en af Sveriges mest berømte familievirksomheder, hvor miljø og bæredygtighed har gennemsyret forretningen, siden den første hamburger blev serveret. Fra valg af vinterdæk til grønne burgere og endda elektronikken. Siden 2008 har MAX klimakompenseret for den CO2-udledning, de endnu ikke har kunnet reducere. Siden 2018 har virksomheden kompenseret for 10 procent mere end hele værdikædens samlede udledninger.

I en tid med grøn omstilling står forbrug og genbrug af elektronik højt på dagsordenen, og det samme gør udnyttelsen af metaller, som er nødvendige i produktionen. Udbuddet af metaller er begrænset. Samtidig er de skadelige for miljøet og ikke muligt at kompensere for. Derfor bør virksomheder blive en del af den cirkulære økonomi og genbruge allerede produceret elektronik så meget som muligt.

Materialeomkostningerne er tæt forbundet med kuldioxidemissioner, som detailbranchen i vid udstrækning står bag. Hele sektoren er derfor nødt til at hæve ambitionsniveauet, hvilket sker takket være øgede krav fra både investorer og kunder. Flere og flere kunder foretrækker at købe produkter fra klimabevidste virksomheder, som selv ønsker at øge deres markedsandel ved at sætte og nå ambitiøse ESG-mål. Her kan Iron Mountains ITAD-tilbud, som har en høj genanvendelsesprocent af elektronik, spille en vigtig rolle for MAX.

-"Jeg er glad for, at vi har indgået et partnerskab med Iron Mountain, der vil hjælpe os med at genbruge og genanvende elektronikken i vores gamle selvbetjeningsautomater. De sigter de mod at genbruge op til 93% af vores brugte LCD-skærme, og det sparer både penge og miljøet," siger Kaj Török, Sustainability Manager hos MAX.

Isamarbejdet hjælper Iron Mountain MAX med at nå sine bæredygtighedsmål. Når MAX i løbet af året udskifter selvbetjeningsautomater i sine i alt 174 restauranter i Sverige, Danmark, Norge og Polen, tager den elskede svenske restaurantkæde med hjælp fra Iron Mountains ITAD-service næste skridt i den cirkulære økonomi.

Iron Mountain Incorporated (NYSE: IRM) er verdens førende inden for lager- og informationsstyringstjenester med 225.000 kunder i mere end 60 lande på fem kontinenter. Virksomheden tilbyder en bred vifte af tjenester, fra at hjælpe sine kunder i deres digitale transformation til sikker datalagring i Iron Mountains datacentre, informationsstyring, livscyklusstyring, sikker destruktion, oplagring og logistik. Iron Mountains kunder omfatter både små og store virksomheder, herunder 94 procent af Amerikas største Fortune 1000 virksomheder, der er afhængige af Iron Mountain som informationsstyringspartner. Hvis du vil vide mere om Iron Mountain, kan du besøge www.ironmountain.com/dk og følge @IronMountain på Twitter, Facebook og LinkedIn.

ADDITIONAL NEWS & EVENTS